lördag 1 september 2012

Växthus

Förra veckan påbörjades flytten av det här växthuset på fem kvm som använts som förråd i många år för att istället komma till sin rätta funktion på kolonin. Vi tömde växthuset/förrådet och plockade ur alla glas och ställde hela skelettet som det var på släpkärran och sen kördes det från Berg till Valla, en ganska komisk syn i backspegeln.


 
 

 
Den här platsen används inte så ofta så här ska växthuset stå, bra skugga från häckar och spaljé på tre sidor.
 
 

 
 
Eftersom plattorna inte var i våg så lyfte jag på yttersta raderna och la under några plattare stenar ytterst och jord ovanpå.
 
 

Sen plockade jag bort två rader med plattor där odlingslådorna ska stå och de plattorna fick bli en ordentligare rad närmast hallonen, där har mest legat några udda stenar tidigare så nu blev det prydligare och lättare att komma intill hallonen.

Jag vägde in en ram av tryckimpegnerade reglar så det blev rakt åt alla håll och sen borrades det genom ramen ner i vissa plattor så att ramen är förankrad ordentligt.



 
 Växthuset på plats och förankrad i träramen.


 
 
Nästan alla glas isatta, det var en del glas som var trasiga så jag beställde några nya hos glasmästaren och de kommer sättas i vilken dag som helst. Jag köpte några gröna plastkrukor att plantera i till våren och mitt gamla balkongbord blir perfekt i storlek där inne. Här kan man nu sitta och njuta av höstsolen och planera vårens planteringar!
 

Jag snickrade två odlingslådor som jag klädde invändigt med grön pressenning. Jag fyller de inte med jord ännu, det får vänta till våren men lite gräsklipp slank det ner sist jag klippte gräset så maskarna har något att dra ner i jorden så länge. Det finns risk att det kommer upp rävsvansar trots att jag fick bort de flesta rötterna så jag lurar på att lägga någon duk i botten mot dem. Under huset har jag sett att det ligger några rostiga armeringsjärn som blir perfekta stöd för tomat och gurka.

 
Några frösådda perenner jag fångat upp i rabatterna får inviga växthuset så länge.
Grannens överblivna golvbrädor blev fina hyllplan, det är kul om så mycket som möjligt kommer till användning.
 
 


Jaha, det var det sensommarprojektet.
Det gick snabbare och smidigare än jag trott så nu vet jag inte vad jag ska sätta tänderna i...

1 kommentar:

  1. Vad härligt med ett växthus på din koloni, en alldeles egen oas. Jag önskar mig ett växthus på vårt, emn vet inte vart jag skulle ställa det..men kanske en dag

    Kram Kajsa

    SvaraRadera